بورسا در ترکیه

بورسا در ترکیه
10 ماه پیش
604 بازدید
0 0
بورسا معروف به "شهر سبز" به خاطر شرایط آب و هوایی متنوع در همه فصول گردشگران ودوستاران خاص خود را داردو در تابستان به خاطر آب و هوای معتدل مدیترانه ای، گردشگران بسیار ی برای تفریحات جنگلی و ساحلی به این شهر سفر می کنند. با ما در این مطلب همراه باشید تا شما را با جاذبه های گردشگری در بورسا آشنا کنیم.

بورسا:

بورسا در شمال‌غربی ترکیه واقع شده و به عنوان پایتخت استان بورسا شناخته می‌شود. این شهر در کنار کوهستان‌های اولوداغ قرار گرفته و پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی دارد و تحت تاثیر تمدن های مختلفی قرار گرفته و دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است. بورسا ترکیه در شبه جزیره آناتولی و در جنوب شرقی دریای مرمره قرار دارد. این شهر چهارمین شهر بزرگ ترکیه است که به دلیل پوشش گیاهی فراگیر و سرسبزی بیش از حد به «شهر سبز» شهرت یافته است.قدمت بورسا به 4000 سال می رسد. بورسا در دوران باستان به دست فنیقی ها تاسیس شد و در دوران روم به یکی از شهرهای مهم رومی تبدیل شد. پس از انقراض امپراتوری روم در سال 395، بورسا وارد دوره بیزانسی شد. و به مرور به یکی از شهرهای مهم تجاری و فرهنگی بیزانس تبدیل شد. در سال 1326، شهر بورسا توسط امپراطور عثمانی اورخان به تسخیر درآمد و به عنوان پایتخت امپراتوری عثمانی تا سال 1365 و در ادامه به عنوان شهر دوم بعد از استانبول محسوب شد. در این دوره، بورسا به عنوان مرکز صنعتی و فرهنگی مهمی شناخته می‌شد و مساجد، باغ‌ها، باغ‌های شهری و معابد زیادی در این شهر ساخته شد.

از آن زمان به بعد، بورسا به عنوان یکی از شهرهای مهم تاریخی و صنعتی ترکیه باقی مانده است و هنوز هم جاذبه بسیاری برای گردشگران و بازدیدکنندگان خود دارد. بورسا پس از اعلام جمهوری در ترکیه یکی از مراکز صنعتی این کشور شمرده می‌شود. زبان رسمی این شهر ترکی استانبولی و واحد پول آن لیر ترکیه است.

آب و هوای بورسا:

بورسا مدیترانه ای و معتدل است. در فصل زمستان بارش برف سنگین دارد و هوا سرد می شود. و همین شرایط آب و هوایی بسیاری از گردشگران را برای انجام ورزش‌های زمستانی همچون اسکی به پیست اولوداغ می کشاند. ، ماه‌های ژانویه و فوریه برای ورزش های زمستانی به بورسا مناسب است. چرا که در این ماه‌ها بارش برف به اوج خود می‌رسد. اگر دوستار آب و هوای معتدل مدیترانه ای است می توانید برای سفر به بورسا از اردیبهشت تا مهرماه را انتخاب کنید. تفریحات ساحلی بورسا نیز بسیار متنوع و لذت بخش است. همچنین فستیوال‌های متنوعی من جمله جشنواره موسیقی بورسا نیز در فصل تابستان برگزار می‌شوند جشنواره موسیقی بورسا شامل اجرای موسیقی راک، پاپ، جزو رقص است که هر ساله بسیاری از علاقه‌مندان و دوستاران موسیقی در آن شرکت می‌کنندعلاقه مندان به تئاتر هم بهتر است بدانند که دو جشنواره بین‌المللی نمایش سایه هاکیوات و همچنین فستیوال کاراگوز با سابقه بیش از ۵۰ سال اجرا در بورسا نیز بسیار تماشایی هستند.

خوراکی ها:

از بخش های جذاب گردشگری درشهرهای ترکیه خوردن غذاهای ترکیه است. بورسا نیز از این قاعده مستثنی نیست. اسکندر کباب غذای سنتی و اصیل این شهر است که اولین بار توسط اسکندر افندی در اواخر قرن نوزدهم در زمان حکومت عثمانی طبخ شده و در اختیار مغازه‌داران بورسا قرار گرفته است. اسکندر کباب از گوشت بره، کره آب‌شده، نان برشته به همراه سس گوجه فرنگی و ماست تشکیل شده است. در سفر به این شهر اسکندر کباب یا همان ( بورسا کبابی) را حتما امتحان کنید.همچنین غذاهایی مانند پیده، لاهماجون، دونر کباب، بورک و کوفته ترکی و غذاهای دریایی با طعمی دلپذیر در رستوران‌های بورسا سرو می‌شود. که طعم به یاد ماندنی آنها در ذهن شما خواهد ماند. بورسا همچنین معروف به تولید خوردنی های خوشمزه ای همچون پسته و شیرینی‌هایی مانند "لوکمه" و "اوغلو" است که می‌توانید آنها را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

بی شک بورسا با داشتن تمدنی کهن و میراث فرهنگی و ارزشمند و طبیعت بکر جنگلی و ساحلی جاذبه های گردشگری فراوانی دارد.

برخی از جاذبه‌های مهم بورسا عبارتند از:

مسجد جامع بزرگ بورسا (Ulu Camii):

این مسجد بزرگ و قدیمی در قلب شهر قرار دارد و یکی از نمادهای بورسا به حساب می‌آید. ساختار باشکوه و تزئینات داخلی آن بسیار زیباست. مسجد جامع بورسا ۲۰ گنبد دارد. گرچه ساخت این مسجد به دوران عثمانی بازمی‌گردد اما عناصر معماری دوران سلجوقی در آن هویداست. سلطان بایزید ایلدرم عهد بسته بود در صورت پیروزی در جنگ‌های صلیبی ۲۰ مسجد بنا کند. پس از پیروزی در جنگ، او این مسجد را با ۲۰ گنبد ساخت تا در همه ادوار نظر بازدیدکنندگان و گردشگران را به این بنای منحصربه‌فرد جلب کند.

موزه کاراگوز (Karagoz):

این موزه در شهر بورسا اقدام به جمع آوری انواع عروسک ها در سبک اقوام مختلفی که در ترکیه زندگی می کردند نموده است. شما در این مجموعه می توانید با طرز زندگی و لباس پوشیدن ازبک ها، روس ها و رومانیایی هایی که زمانی در این کشور می زیستند آشنا شوید، همچنین در قسمت هایی از موزه گاهی عروسک گردانی اجرا می شود که به طور زنده برایتان شیوه زندگی اقوام گذشتگان را به نمایش می گذارند.

موزه آتاتورک:

این ساختمان محل اقامت آتاتورک در هنگام سفرهایش به بورسا بوده است و از سال ۱۹۶۸ به موزه تبدیل شده است. در این موزه لوازم و اشیای متعلق به آتاتورک در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این موزه در خیابان سکیرگ(Cekirge) قرار‌دارد.

اولوداغ:

اولوداغ بیشتر به دلیل وجود پیست اسکی و تله‌کابین مورد استقبال علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این منطقه با بورسا کمی فاصله دارد اما مسیر آن دارای مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای است که چشم گردشگران را می‌نوازد. پیست اسکی اولوداغ را از جمله محبوب ترین مناطق کشور ترکیه در فصل زمستان می دانند. ارتفاع برف در برخی از مناطق کوهستانی این منطقه تا ۳ متر نیز می رسد. در میان راه درخت چنار ۶۰۰ ساله ( اینکایا ) نظر همگان را به خود جلب می‌کند.

درخت قدیمی اینکایا:

درخت اینکایا با قدمتی ۶۰۰ ساله، قدیمی‌ترین درخت چنار شهر بورسا ترکیه است که در محله اویوک جی نا در شمال این شهر قرار دارد و از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بورسا محسوب می‌شود. ساکنان محلی این درخت و منطقه اطراف آن را مقدس می‌شمارند.

آبشار saitabat:

این آبشار زیبا در دامنه کوه اولوداغ در ۱۲ کیلومتری شهر بورسا قرار دارد. در اطراف آن کافه‌ها و رستوران‌هایی هستند که میز و صندلی‌ها را داخل آب قرار داده‌اند تا گردشگران در حالی که پای خود را در آب می‌گذارند به خوردن و نوشیدن مشغول شوند. برای بازدید از این منطقه حتما دمپایی مناسبی به همراه داشته باشید.

روستای قدیمی جومالی کیزیک:

این روستا در شرق بورسا و در دامنه شمالی کوه اولوداغ قرار دارد. کوچه‌های باریک و کف سنگ‌فرش‌شده آن قدم زدن در این روستای سرسبز را برای گردشگران لذتی بی‌مانند به همراه دارد. در رستوران‌ها و کافه‌های قدیمی روستا می‌توان انواع غذاها و خوراکی‌های خوشمزه محلی را نوش جان کرد.

باغ‌های بورسا (Bursa Gardens):

باغ‌های بورسا، شامل باغ‌های بوتانیکال و باغ‌های ساحلی در کنار دریاچه آزادی هستند. مناطق آرامش بخشی هستند که می‌توانید در طبیعت لذت ببرید.

مقبره سلطان عثمان (Türbe Sultan Osman):

این مقبره قدیمی و مقدس به عنوان مقبره سلطان عثمان، بنیانگذار امپراتوری عثمانی شناخته می‌شود مقبره‌های عثمان و پسرش سلطان اورهان بر فراز تپه‌ای در ورودی پارک توفانه در شهر بورسا قرار دارند. عثمان غازی بنیانگذار و اولین سلطان امپراتوری عثمانی بود. پسرش اورهان بود که جانشین او شد و بورسا را فتح کرد و سپس به مدت ۱۳۰ سال پایتخت امپراتوری عثمانی شد. این مقبره یکی از جاذبه های گردشگری شهر بورسا است.


 سوغات بورسا:

صنایع دستی بورسا بسیار مشهور است. به خصوص صنعت پارچه و سرامیک. از آنجا که تولید ابریشم در بورسا ترکیه از زمان‌های قدیم مرسوم بوده است، امروزه نیز پارچه‌های ابریشم این شهر شهرت جهانی دارند. گردشگران می توانند به هنگام بازگشت از سفر پارچه‌های ابریشم، شال، رومیزی، روتختی و ظروف سرامیکی و سایر صنایع دستی بورسا را به عنوان سوغات خریداری کنند.



  برای اطلاعات تور و رزرو آنلاین تور بورسا می توانید اینجا کلیک کنید.

 


منبع: تحریریه تفریح نت
ارسال نظر