تنگه بسفر

تنگه بسفر
ادمین
3 ماه پیش
116 بازدید
0 0
با غروب خورشید و روشنایی رنگارنگ روز از مناظر پانورامای خیره کننده استانبول در تنگه بسفر لذت ببرید. یک شام نفیس همراه با موسیقی سنتی ترکی و رقص این تجربه فراموش نشدنی را تکمیل می کند.در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این جاذبه ی زیبای استانبول آشنا شوید.

تنگه بسفر به طول 32 کیلومتر (20 مایل) از شمال به جنوب که به دریای مرمره و دریای سیاه در استانبول می پیوندد و قاره های اروپا و آسیا را از هم جدا می کند.عرض بسفر از 500 متر (1640 فوت) تا 3 کیلومتر (2 مایل) متغیر است و عمق آن از 50 تا 120 متر (164 تا 394 فوت) و به طور متوسط ​​حدود 60 متر (197 فوت) عمق دارد.این تنگه درست از قلب استانبول می گذرد و به موزه هنر مدرن استانبول، چندین قصر عثمانی، حداقل دو قلعه، تپه های جنگلی و روستاهای ساحلی با معماری عثمانی دسترسی دارد.به علاوه سه پل و یک تونل ریلی نیز از بسفر عبور می‌کنند: جنوبی‌ترین پل بسفر (Boğaziçi Köprüsü)، پل مرکزی مهمت فاتح (Fatih Köprüsü)، تونل راه‌آهن مارماری، و پل یاووز سلیم در انتهای شمالی بسفر با تلاقی انتهای شمالی بسفر.



بسفر در افسانه ها !

نام انگلیسی " Bosphorus " بر اساس یک افسانه یونانی است. این افسانه حکایت از عشق زئوس به زنی به نام آیو و حسادت همسرش هرا دارد. هنگامی که هرا به خیانت زئوس پی برد، آیو را به یک گاو تبدیل کرد و برای آزارش مگسِ اسبی ساخت تا او را نیش بزند. طبق افسانه، آیو در حالی که از دست این مگس فرار می کند، از تنگه بسفر می پرد. این رویداد نام «بسفروس» را از ترکیب دو واژه «بوس» (گاو) و «پوروس» (محل عبور) به معنای «محل عبور گاو» گرفته است.

تحقیقات باستان شناسی دریایی اخیر در آب های سرد و عمیق دریای سیاه، شهرهای غرق شده ای را در دامنه های زیر آب در امتداد سواحل ترکیه نشان داده است.شواهد زمین شناسی این نظریه را تایید می کند که در دوران باستان، انتهای شمالی بسفر توسط زمین و سنگ مسدود شده بود، دریای سیاه هیچ خروجی نداشت (مانند دریاچه وان امروزی) و سطح آب آن کمتر از دریای اژه، دریای مرمره و بسفر بود.

با این حال، یک زلزله انسداد بسفر را از بین برد، سیلابی از آب بسفر را به دریای سیاه رها کرد، سطح آب را بالا برد و جوامع ساحلی آن را درگیر سیل کرد. پس ممکن است بسفر سرچشمه طوفان نوح و افسانه کشتی نوح باشد! (کوه آرارات نیز در ترکیه است.)



فعالیت های محبوب در نزدیکی تنگه بسفر

اگر به دنبال راهی هیجان انگیز برای تجربه فرهنگ ترکیه و مناظر خیره کننده هستید، تنگه بسفر در استانبول را کاوش کنید و از تجربیات مختلف در اطراف بسفر لذت ببرید، از سفرهای دریایی نفس گیر گرفته تا غذا خوردن در رستوران های پنج ستاره.


1. کشتی های دریایی بسفر

اگر به استانبول سفر می کنید، سفر دریایی در بسفر یکی از فعالیت های ضروری است. هنگامی که بین اروپا و آسیا دریانوردی می کنید، چشم انداز منحصر به فردی از شهر دارید. در طول سفر دریایی، می توانید مناظر خیره کننده از بناهای تاریخی، کاخ های مجلل و پل های چشمگیر را تحسین کنید.مدت زمان سفر دریایی بسفر به تجربه خاصی که انتخاب می کنید بستگی دارد. به طور معمول، سفرهای دریایی بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد و زمان کافی را برای سفر با قایق زیبا در امتداد تنگه بسفر فراهم می کند. تورهای قایق بادبانی منحصر به فردتر هستند و تقریباً 2 ساعت ادامه دارند.

سفرهای دریایی ناهار بسته به تجربه ممکن است 2 ساعت یا بیشتر طول بکشند

در حالی که سفرهای دریایی شام معمولاً 3 ساعت طول می کشد

گزینه های کروز طولانی تر، که از 4 ساعت تا یک روز کامل طول می کشد، نیز در دسترس هستند.

صرف نظر از نوع سفر دریایی که انتخاب می کنید، می توانید مطمئن باشید که از یک تجربه قایقرانی دلربا در تنگه بسفر لذت خواهید برد.



2. غذا خوردن در رستوران های پنج ستاره

می‌توانید طیف گسترده‌ای از رستوران‌های پنج ستاره ترکی نفیس را در امتداد بسفر کشف کنید که غذاهای اصیل ترکی سرو می‌کنند. این رستوران‌های خانوادگی همیشه راهی عالی برای تجربه غنی غذاهای ترکی بسفری هستند. بعد از شام دسر سنتی ترکیه ،باقلوا، و یا چیزکیک سباستین را به همراه یک فنجان قهوه ترک داغ امتحان کنید تا لذت سفرتان تکمیل شود. جای تعجب نیست که غذاهای ترکیه ای و غذاهای ترکی بسفری در سراسر جهان بسیار محبوب هستند.



3. بازدید از مکان های تاریخی

مناطق نزدیک بسفر مکانی غنی از بناهای تاریخی است.در طول پیمودن تنگه شما شاهد معماری های باشکوهی خواهید بود که زیبایی خیره کننده ای دارند. برج گالاتا، کاخ دولما باغچه، محله اورتاکوی، کاخ کوچوکسو، برج دوشیزه، کاخ بیلربی و قلعه آنادولو و همچنین قلعه روملی حیصاری که یک قلعه اروپایی مربوط به سال 1452 است را می توانید ببینید



4.غذاهای خیابانی را امتحان کنید

از غذاهای خوشمزه خیابانی غافل نشوید.

اگر در سفر به استانبول علاقه ای به یک رستوران پنج ستاره ندارید و می خواهید غذاهای محلی و سنتی تر را امتحان کنید، می توانید غذاهای خیابانی خوشمزه در نزدیکی Bosphorus Stride را امتحان کنید. غذاهایی مانند تاووک پیلاو (برنج و مرغ)، سیمیت، صدف، کوکرچ، سیگ کوفته و ذرت آب پز از جمله محبوب ترین گزینه های بازدیدکنندگان برای امتحان غذاهای خیابانی ترکی با قیمت های مقرون به صرفه هستند.

همچنین، می‌توانید مغازه‌های کوچک‌تری پیدا کنید که غذاهای مورد علاقه ترکی مانند دونر کباب، کلم شکم پر و سوپ عدس را می‌فروشند.

پس از صرف غذا، به یاد داشته باشید که یک فنجان قهوه ترک یا چای ترکی گرم همراه با باقلوا میل کنید.



5. بازارهای محلی را کاوش کنید

مناطق نزدیک بسفر از نظر تجاری نیز غنی هستند و بسیاری از مغازه های محلی کالاهای ترکی مانند لباس، فرش ترکی، غذاهای ترکی، زیور آلات، جواهرات و سوغاتی های محلی را می فروشند.مکانی عالی برای خرید هدیه برای دوستان و خانواده .البته همیشه به یاد داشته باشید که قبل از خرید هر چیز در بازارهای محلی چانه بزنید.

علاوه بر این، این بازارهای محلی مکان مناسبی برای امتحان شیرینی ها و کافه های سنتی ترکیه هستند. در این کافه ها می توانید محبوب ترین شیرینی های ترکی مانند آچما، گوزلمه، کاتمر، لوکما، کونیفه و باقلوا را پیدا کنید.علاوه بر این، چیدمان رنگارنگ منطقه بازار و مغازه ها مطمئناً نظر شما را جلب می کند .به طور کلی، خدمات عالی و یک تجربه فوق العاده از سلیقه های محلی استانبول خواهید داشت پس اصلا از آن غافل نشوید.






منبع: تفریح نت
ارسال نظر