غذاهای سنتی ترکیه

غذاهای سنتی ترکیه
ادمین
2 ماه پیش
148 بازدید
0 0
غذاهای ترکی دارای تاریخ غنی و متنوعی است که بر اساس موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و تأثیرات فرهنگی این کشور شکل گرفته است. سنت های آشپزی ترکیه به عنوان پلی است بین شرق و غرب که طعم مناطق مدیترانه، خاورمیانه و آسیای مرکزی را در هم می آمیزد.اساس غذای ترکی مواد اولیه تازه، با کیفیت، فصلی بودن و تسلط بر روش های طبخ سنتی است. غذاهای ترکی سفری دلپذیر را در میان طعم هایی که در همه جا با آن مواجه می شویم، از کباب گرفته تا پیش غذا و دسرهای کمیاب، ارائه می دهد. در این مقاله، ما غذاهایی را که باید در سفر ترکیه امتحان کنید بررسی می‌کنیم.پس اگر مسافر ترکیه هستید این مطلب جامع شما را ترغیب میکند تا وارد یک ماجراجویی خوشمزه شوید.

وقتی در مورد غذاهای معمولی ترکیه صحبت می کنیم ، ذکر این نکته ضروری است که این کشور یکی از محبوب ترین فست فودها را در اختیار جهان قرار داده است: دونر کباب . سخت است کسی را پیدا کنید که هرگز کباب را امتحان نکرده باشد. در واقع، می‌توانید رستوران‌های متخصص در این دستور پخت سنتی ترکی را در برخی از غیر محتمل‌ترین مکان‌های روی کره زمین پیدا کنید.

با این حال، همانطور که این غذا معروف و محبوب است ولی غذاهای ترکی بسیار فراتر از کباب است. حتی می توان گفت ترکیه یکی از متنوع ترین، غنی ترین و خوشمزه ترین غذاهای روی کره زمین را دارد .

دلیل این امر در تاریخ طولانی این کشور، به انحاء مختلف تحت تأثیر تمدن های دیگر و موقعیت جغرافیایی آن نهفته است . ترکیه به عنوان پلی بین اروپا (به ویژه از طریق دریای مدیترانه)، خاور دور (به عنوان گذرگاه کلیدی بین آسیا و غرب) و اکثر کشورهای اسلامی عمل می کند.

در زیر تعدادی از شناخته شده ترین غذاهای ترکی را فهرست می کنیم. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در بسیاری از خانه‌ها و رستوران‌های این کشور چیزهای بیشتری برای کشف و نمونه‌برداری وجود دارد.


باقلوا: خیلی بیشتر از یک دسر

باقلوا یکی از معرف ترین شیرینی های ترکی است. با وجود این، آنها منحصر به ترکیه نیستند و عملاً در کل منطقه مغرب نیز یافت می شوند . باقلواها برای کسانی که علاقه به شیرینی دارند تقریبا غیر قابل مقاومت است .آنها در شکل ها، اندازه ها و اشکال مختلف هستند، اما همیشه با پایه یکسان: یک شیرینی فیلوی ترد و پوسته پوسته که با آجیل (معمولاً پسته، گردو و بادام) بسته بندی شده و در مقدار زیادی شهد آغشته شده است.



دونر کباب بین المللی

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، از بین تمام غذاهای معمولی ترکی، بدون شک دونر کباب شناخته شده ترین و محبوب ترین غذا است. نام آن به عنوان "گوشت کبابی چرخان" ترجمه می شود. و این ماهیت این غذا است به طوری که با بریدن گوشتی (گوشت گوسفند، گوساله، بوقلمون، مرغ و...) که در دور آتش به حالت عمودی در حال گشتن است به دست می‌آید. و گاهی پس از سرو با روغن حیوانی یا کرهٔ حیوانی در ظرف‌های پرسی استفاده می‌شود.



 Lahmacun (نان تخت ترکی)

بسیاری از رستوران های ترکیه غذایی به نام lahmacun (یا lehmeyun) سرو می کنند که به عنوان پیتزای ترکی توصیف می شود . این غذای معمولی در واقع شبیه غذای کلاسیک ایتالیایی است، اگرچه چندین تفاوت قابل توجه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

اولین مورد این است که موزارلا (یا پنیر دیگری) ندارد. دوم اینکه گوشت چرخ کرده ای که روی خمیر می نشیند با پیاز و جعفری و فلفل و انواع ادویه ها پخته می شود. این غذا هم لذیذ و هم سیر کننده است و اگر در هنگام ناهار عجله دارید، آن را به گزینه ای عالی تبدیل می کند.




دلمه

کلمه " دولما " به معنای "پر کردن" یا چیزی است که با چیز دیگری پر شده است. در ترکیه (و سایر کشورهای اسلامی و یونان)، «دولما» همیشه با برگ‌های انگور که با برنج پخته شده و گاهی تکه‌های گوشت پر می‌شود و سپس با لیمو سرو می‌شود، همراه است.

این غذای معروف ترکی یک پیش غذای مقاومت ناپذیر است .




مزه

مزه‌ها معمولی‌ترین پیش‌غذاهای ترکی هستند: غذاهایی از سالادهای مختلف ، ترشیجات و سبزیجات برشته (مانند بادمجان یا فلفل) که در سس‌های خوشمزه ریخته می‌شوند، و همچنین سیخ‌هایی از مرغ، گوشت بره و میوه‌های خشک.مزه ترکیه، که به صورت مه-زای تلفظ می‌شود، به عنوان یک مفهوم غذایی جذاب ایستاده است. در حقیقت، آن یک مجموعه ای از ظروف کوچک رنگارنگ است که به صورت خوراکی‌ها یا وعده‌های غذایی روزمره با ظرافت ارائه می‌شود. این غذاهای خوشمزه نقش حیاتی در آشپزی ترکیه ایفا می‌کنند، اغلب قبل از اینکه غذای اصلی در مرکز توجه قرار بگیرد، به میز پیش می‌آیند. فراتر از اینکه فقط گرسنگی را برطرف کند، مزه تجربه غذایی را بلند می‌کند و لحظات شادی و ارتباط مشترک را تسهیل می‌کند.



بورک

این نامی است که به نوعی پای یا شیرینی تهیه شده از خمیر فیلو مانند، که با پنیر سفید ترکی یا فتا، گوشت چرخ کرده (یا جایگزین گیاهی) و مقداری سبزیجات پر می شود، داده می شود. این غذا با نام های «بوریکا» یا «بورکا» نیز شناخته می شود. اغلب با یک چای ترکی سرو می شود. این غذای ترکی به شدت خوشمزه است پس به شما توصیه می کنیم حتما آنرا امتحان کنید.



Midye Dolma (صدف شکم پر)

اگر طرفدار غذای دریایی هستید ای غذا مخصوص شماست .صدف شکم پر یک غذای محبوب خیابانی است که در سراسر ترکیه، به خصوص در شهرهای ساحلی خواهید دید،این صدف ها با برنج ادویه دار پر می شوند.آنها خوشمزه وبا کمی طمع ماهی هستند و می توان به راحتی یک بشقاب از این ها را خرید و آنها را میل کرد.



سیمیت (نان شیرینی ترکی)

نانی دایره ای شکل و شیرین است که به طور سنتی با دانه‌های کنجد پوشانده می‌شود، اما گاهی اوقات می‌توانید روی آن‌ها، چیزهایی مانند دانه‌های خشخاش، کتان یا دانه‌های آفتابگردان پیدا کنید.سیمیت را میتوان با پنیر و گوجه و خیار ، نیمرو حتی با نوتلا هم میل کنید و از طعم جذاب آن لذت ببرید.این دایره های خوشمزه را در همه جا خواهید یافت، حتی در غرفه های خیابانی و در قطارها.



مانتی

مانتی که به راویولی ترکی نیز معروف است،نوعی پیراشکی پخته شده است که با گوشت بره و سس تهیه شده از ماست و کره سرو می شود.مانتی علاوه بر ترکیه، در غذاهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و بالکان نیز یک ماده شناخته شده است. نام های مختلفی از جمله مونتا، مانتی و مانتو دارد.



کوفته

کوفته از غذاهای لذیذ و سنتی ترکیه است که کاملا با کوفته تبریزی ما متفاوت است. کوفته ترکی گوشت های قل قلی شده ای هستند که عموماً از گوشت گاو یا بره تهیه می‌شوند و با پیاز مخلوط می‌شوند و - همانطور که انتظار دارید - با ادویه‌های مختلف چاشنی می‌شوند. آنها معمولاً روی آتش چوب پخته می شوند و با سس های متنوع سرو میشوند و بسیار لذیذ و خوشمزه هستند.



سخن پایانی

از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های هر سفر، چشیدن طعم های جدید و محلی آن منطقه است. غذاها و خوراکی های مخصوص هر شهر و کشور علاوه بر اینکه ما را با سلیقه و فرهنگ غذایی مردمان آن سرزمین آشنا می کنند، می توانند به برنامه غذایی ما اضافه شوند و وعده‌های غذایی‌مان را متنوع کنند.

البته توجه داشته باشید غذاهای ترکیه با اینکه با ذائقه ی ما ایرانی ها سازگار است اما ممکن است برخی از آن ها باب میل شما نباشد پس حتما قبل از سفارش غذا از محتویاتش مطمئن باشید.ما سعی کردیم لیستی از غذاهای محبوب کشور ترکیه را در اختیار شما بگذاریم تا انتخاب را برای شما راحت تر کنیم


برای خرید بلیط تفریحات گردشگری در استانبول به سامانه تفریح نت مراجعه نمایید.



منبع: تحریریه تفریح نت
ارسال نظر