مساجد تاریخی استانبول

مساجد تاریخی استانبول
ادمین
3 ماه پیش
132 بازدید
0 0
استانبول به خاطر مساجد و معماری عثمانی اش معروف است و به عنوان پایتخت امپراتوری عثمانی از سال 1453 و بزرگترین شهر ترکیه، بیش از 3000 مسجد را در خود جای داده است. این امر باعث می شود تصمیم گیری برای بازدید از کدام یک از آنها بسیار دشوار باشد، اما در اینجا ما هفت مورد از مهم ترین مساجد استانبول را به شما معرفی می کنیم

مسجد کبود (مسجد سلطان احمد)

این مسجد باستانی که ساخت آن در سال 1616 به پایان رسید، به خاطر 20000 کاشی پیچیده ایزنیک که دیوارهای داخلی آن را تزئین می‌کنند،و همانطور که حدس می‌زنید آبی هستند، مشهور است. تفاوت مسجد آبی با همتایان ترکی خود به خاطر داشتن شش برج باریک (مناره) به جای دو یا چهار برج است. افسانه ها ادعا می کنند که دلیل این تعداد غیرعادی مناره یک سوء تفاهم بوده است. این امر در آن زمان جنجال زیادی به پا کرد، زیرا مکه تنها معبدی بود که شش مناره را در اختیار داشت. سلطان احمد اول حتی مجبور شد یک برج اضافی به پایتخت اسلام اضافه کند. این معبد بزرگ مشرف به دریای مرمره هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در طول پنج وقت نماز روزانه به روی عموم بسته است، بنابراین قبل از بازدید این را در نظر داشته باشید. برای دیدن بهترین منظره از یکی از زیباترین مساجد استانبول به پارک سلطان احمد بروید.



مسجد سلیمانیه

این مسجد با گنبد چشمگیر 53 متری خود، آسمان طلایی را سوراخ می کند. این ساختمان باشکوه، در فاصله‌ای دور از دروازه‌های دانشگاه استانبول، نمادی از خط افق شهر است. مسجد سلیمانیه که توسط سلیمان بزرگ ساخته شد، یکی از بناهای مهم امپراتوری عثمانی بود. مسجد سلیمانیه که توسط معمار بزرگ عثمانی، معمار سینان در قرن شانزدهم ساخته شد، بسیار بیشتر از یک مکان عبادت بود. در زمین آن بیمارستان، کتابخانه، مدرسه (دانشکده اسلامی)، آشپزخانه و آسایشگاه برای فقرا وجود داشت. قدم زدن در حیاط های بزرگ و باغ های باشکوه طعم واقعی زندگی امپراتوری را به شما هدیه می دهد. چشمان خود را برای دیدن تابلوهای منبت کاری شده با عاج در مقبره سلیمان و کاشی کاری های پیچیده اطراف ورودی آن باز نگه دارید.



مسجد اورتاکوی

از نظر طراحی نسبتاً ساده در مقایسه با همتایان بزرگ خود که در شهر پراکنده اند، زیبایی این سازه مدرن تر مطابق با شعار قدیمی کار می کند: مکان، مکان، مکان. مکان مسجد اورتاکوی که در لبه آب های درخشان بسفر واقع شده و در پس زمینه پل بسفر قرار گرفته است، واقعاً خیره کننده است. طراحی چشمگیر توسط Garabet Amira Balyan و Nigoğayos Balyan در سال 1856 ایجاد شد. معماران پدر و پسر ارمنی نیز کاخ باشکوه دولما باغچه را طراحی کردند.



مسجد ایاصوفیه

یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های موجود در این فهرست، زندگی خود را به عنوان کلیسای ایلخانی یونانی در قسطنطنیه آغاز کرد. در سال 537 میلادی توسط مورها به مسجد تبدیل شد. ایاصوفیه یکی از بزرگترین مکان های عبادت تا به امروز به حساب می آید. هر ساله هزاران نفر برای دیدن اوج فرهنگ بیزانسی قرن ششم به این موزه می آیند. در فضای داخلی وسیع که توسط 40 پنجره قوسی روشن شده است، پرسه بزنید تا از چیزی که زمانی بزرگترین سازه گنبدی جهان بود لذت ببرید. این عنوان 900 سال بعد به کلیسای جامع فلورانس داده شد. این شاهکار مهندسی بیزانس واقعاً چیزی است که نباید در سفر به استانبول از دست داد. 



مسجد جمهوری چاملیجا

چاملیجا، یکی از بزرگترین مساجد استانبول در ترکیه، در 1 ژوئیه 2016 افتتاح شد. این مسجد دارای ویژگی میزبانی از جمعیت بسیار زیادی است،به طور دقیق 63000 نفر. یکی از پروژه های بزرگ ساخته شده توسط دولت ترکیه برای نشان دادن قدرت اقتصادی است و همچنین میراثی برای حزب حاکم عدالت و توسعه. ساختمان مسجد شامل موزه، گالری هنری، کتابخانه و سالن کنفرانس است. بهار میزرک و حیریه گل توتو دو معمار زن پشت طراحی این مسجد جدید استانبول هستند. چندی قبل این مسجد با اقامه نماز صبح رسما درهای خود را به روی عموم باز کرد. همچنین این مسجد دارای محل اقامت ویژه معلولین یعنی سکو می باشد. و این سکو مکانی خواهد بود که بازدیدکنندگان می توانند در آن دعا کنند. این مسجد نوساز استانبول از هر گوشه شهر قابل مشاهده است.



مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا یکی از مساجد شهر استانبول در ترکیه است. این مسجد در سال ۱۵۶۱ به دستور رستم پاشا صدراعظم و توسط معمار سینان ساخته شده‌است.نام خود را نیز از همین شخص وام گرفته است. ساخت مسجد رستم پاشا دو سال پس از مرگ وی به پایان رسید. از آنجا که زمین‌های منطقه امین اونو هم مرکز تجاری و هم گود بود معمار سینان در زیر این مسجد مخازن و دکان‌هایی ساخته‌است. ارزش اصلی مسجد ناشی از نقوش گل‌هایی مانند میخک، مینا، لاله، رز و زنبق بعنوان نمونه‌ای از چینی‌کاری در قرن ۱۶ در دیوارهای شبستان ورودی و هم در ستون‌های پافیلی داخلی است.



مسجد ایوب

مسجد بزرگ ایوب اولین مسجدی است که پس از فتح استانبول ساخته شد، خارج از دیوارهای شهر در منطقه ایوپ قرار دارد

مسجد ایوب سلطان (Eyup Sultan camii) از جمله مساجد شهر استانبول است و به دوران عثمانیان تعلق دارد. بسیاری از تاریخ‌شناسان بر این باور هستند که این مسجد در دوران ابتدایی شکل‌گیری سلسله عثمانی احداث گردید. البته در حال حاضر بنایی که به عنوان مسجد ایوب سلطان می‌شناسیم متعلق به قرن ۱۹ میلادی است. چرا که ساختمان قدیمی و اصلی آن بر اثر زلزله‌ای مهیب از بین رفت. امروزه این مسجد فعال است همچنین امکان بازدید از آن نیز وجود دارد.اگرچه امروزه این مسجد اهمیت قابل توجهی یافته و زیارتگاه مسلمانان محسوب می شود، اما در اسلام به عنوان زیارتگاه واقعی عمل نمی کند. 



منبع: تحریره تفریح نت
ارسال نظر