معرفی سواحل شیله و آوا ( استانبول )

معرفی سواحل شیله و آوا ( استانبول )
10 ماه پیش
1,082 بازدید
0 0
شیله و آوا دو منطقه ی خوش آب و هوا در نزدیکی استانبول است که به دلیل برخورداری از بخش وسیعی از سواحل شنی دریای سیاه و آب و هوای معتدل و مطبوع و طبیعت بکر و رویایی و مکان های باستانی اش طرفداران بسیاری دارد . در این مطلب شما را با مشخصه های تفریحی شیله و آوا آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

استانبول مقصد رویایی تفریحات تابستانی است. از سواحل متعدد و زیبای دریای مرمره و دریای سیاه تا مناطق جنگلی و خوش آب و هوا و بکر و دریاچه ها و رودخانه های خروشان در این شهر رویایی و اطراف آن وجود دارد. آفتاب درخشان بر سواحل نیلگون استانبول می درخشد و نرمی ماسه ها و خنکای آب، روح را جلا می دهد. بی حکمت نیست که استانبول اولین گزینه برای سفر و تفریح به حساب می آید چرا که برای تمامی سیلقه ها در هر سن و سالی جاذبه گردشگری وجود دارد.

شیله و آوا دو منطقه ی خوش آب و هوا در نزدیکی استانبول است که به دلیل برخورداری از بخش وسیعی از سواحل شنی دریای سیاه و آب و هوای معتدل و مطبوع و طبیعت بکر و رویایی و مکان های تاریخی اش طرفداران بسیاری دارد . در این مطلب سعی کردیم شما را با مشخصه های تفریحی شیله و آوا آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

شیله :

شیله به داشتن آب و هوای مطبوع، ساحل ماسه ای طلایی رنگ و آب های زلالش معروف است. می توانید در زیر آفتاب درخشانش حمام آفتاب بگیرید. شنا کنید و یا به قایق سواری و سایر ورزش های آبی موجود بپردازید، بر روی سواحل نرم شنی آن چند دقیقه ای را با پای برهنه قدم بزنید یا دقایقی را به استراحت در رستورانی با ویوی رو به دریا و ساحل بپردازید و از غذاهای خوشمزه ای مانند کباب های معروف ترکیه و غذاهای محلی یا دریایی لذت ببرید. خرید سوغاتی از بازارهای محلی شیله می تواند یکی از تفریحات گردشگری جذاب باشد. خرید اقلام محلی مانند لبنیات و مرکبات و سوغاتی های محلی و صنایع دستی بی شک سرگرم کننده و لذت بخش است. شاید برایتان جالب باشد که ویژگی های محلی را که قرار است به آنجا سفر کنید را بدانید. 

شهر شیله:

شیله در ساحل دریای سیاه در شمال شرقی منطقه مرمره در نزدیکی اسکودار و در قسمت آسیایی استانبول ترکیه در شهر کوجالی Kocaali واقع شده است. این شهر712 کیلومتر مربع مساحت دارد. و بخش جذاب آن این است که دارای شصت کیلومتر خط ساحلی با دهکده های کوچک و سواحل طبیعی است و جالب تر آنکه تقریبا 80 درصد مساحت منطقه شامل جنگل می شود. و این جنگل ها باعث شده اند تا شیله با وجود ساحلی بودن از آب و هوایی معتدل برخوردار باشد. میانگین دمای سالانه در این منطقه حدود 14 درجه و میانگین میزان بارش سالانه 75.7 میلی متر است. هوای جوی شیله تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه ای و دریای سیاه است .

آوا نیز که از مناطق شیله است بسیار خوش آب و هوا می باشد و یکی از مناطق پر طرفدار آن به حساب می آید. آوا در فاصله 30 کیلومتری شیله قرار دارد که در این مطلب به آن نیز می پردازیم. از اصلی ترین منابع درآمدی مردم شیله، گردشگری است. گردشگری تاریخی و دریایی که در هنگام تعطیلات با توجه به فصول مختلف متغیر است و در هر فصلی مخاطبان و طرفداران خاص خود را دارد اما به هنگام تابستان از ماه ژوئن تا اواخر سپتامبر شلوغ ترین فصل گردشگری شیله و آوا است. یعنی ماه های خرداد تا مهرماه که گردشگران بسیاری برای تفریحات ساحلی به این منطقه می آیند. 

تاریخچه شهر شیله

گویا نام شیله از نام یونانی که نوعی گیاه معطر از خانواده نعناع است گرفته شده است که در سواحل مدیترانه و دریای سیاه می‌روید. به این گیاه در زبان فارسی، مرزنجوش یا مرزنگوش می‌گویند. تاریخچه شیله به حدود 2700 سال پیش برمی‌گردد که یک دهکده ساحلی بوده که مرکز ماهی گیری منطقه در آنجا قرار داشته است. و شواهد بسیاری نشان از قدمت این منطقه دارد تا جایی که سکونت در آن را به عصر حجر نسبت داده اند. حتی تحقیقات نشان می دهد که برخی از اماکن مسکونی و عمارت ها قدمتشان به دوران پارینه سنگی بر می گردد. و حتی منطقه آوا قدیمی تر از شیله می باشد. آثار و بقایای بازمانده از دوران رومیان را می توانید در مناطق شیله و آوا ببینید. دو جنگ در این منطقه در دوران باستان رخ داد که اولی توسط گزنفون در بازگشت یونانیان از لشکرکشی ایرانیان و دومی توسط فرمانده رومی لوکولوس بود. در زمان دیوکلسین (Diocletian) امپراتور روم شرقی، غارهای موجود در شیله تبدیل به پناهگاهی برای مومن ها شد اما اولین مومنان دستگیر شده توسط سربازان روم شرقی در غار گورلک Gürlek زندانی شدند. بعدها این شهر، توسط ترک های سلجوقی در سال 1090 و در سال 1097 توسط صلیبیان تصرف شد. ساکنان یونانی این شهر در طول جنگ جهانی اول، به شهراسکی شهیر تبعید شدند و سپس جنگی میان یونانیان و ترک ها بعد از جنگ جهانی درگرفت که در نهایت تمامی ساکنان باقیمانده یونانی به استانبول پناهنده شدند.

ساحل شیله:

سواحل رویایی و دل انگیز شیله حدود 60 کیلومتر در کرانه دریای سیاه گسترده شده است 10 کیلومتر از این سواحل در مناطق ساحلی قسمت آسیایی استانبول قرار دارد که جزو مهم ترین آنها به حساب می آید. و از پلاژهای خصوصی و سواحل عمومی بسیاری برخوردار است. در زیر شما را با تعدادی از سواحل عمومی رایگان و پلاژهای خصوصی شیله آشنا می کنیم.


سواحل عمومی:


-      ساحل عمومی سوفلار کویو

-      ساحل عمومی شیله آکوا بیچ

-      ساحل عمومی آکچا کیسه.

پلاژهای خصوصی:

 

-       پلاژ ایازمای شیله

-      پلاژ شیله آلا کادینلار

-       پلاژ لایف بیچ

-      پلاژ اوزونکوم

-       پلاژ کوم بابا ( در این پلاژ، منطقه کمپینگ و کاروان نیز وجود دارد)

-      آغلایان کیا بیچ شیله

جاذبه های گردشگری و تاریخی شیله:

قلعه شیله یا قلعه اجاکلی آدا که 12 متر ارتفاع دارد و به عنوان برج و اسکان سربازان مورد استفاده قرار می گرفت و حالا از دیدنی های تاریخی و مشهور منطقه است.

فانوس دریایی شیله که به شکل برجی در سواحل آن قرار دارد در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شد ه است و با ارتفاعی حدود 110 سانتی متر از سطح دریا، بزرگترین فانوس دریایی در ترکیه و دومین فانوس دریایی در جهان است. این فانوس دریایی در گذشته امنیت سواحل دریای سیاه را طی قرن ها تأمین می کرد. در سفر به این منطقه پیاده روی در محیط اطراف فانوس و عکاسی را فراموش نکنید.

از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه می توان به حمام عثمانی (در ینیکوی)، قلعه ساریکاواک (در حسنلی کویو)، ، دره یازده دریاچه در روستای حاجیلی، تپه قرمز نارنجی رنگ (علت تغییر رنگ آن به سبب وجود آلیاژ آهن و مس در خاک است که برخی برای آن خواص درمانی قائل شده اند) و مقبره کوم بابا، دریاچه شاکلی (که یک سد مصنوعی است) و کرایینگ راکز Crying Rocks به معنای سنگ های گریان (جریان داشتن منبع آب از سنگ ها به روان بودن اشک ها اشاره دارد) در فاصله 600 متری با فانوس دریایی اشاره کرد، همچنین جشنواره فرهنگی و هنری در شیله برگزار می شود. در این جشنواره صنایع دستی منطقه به نمایش گذاشته می شود مخصوصا صنایع دستی مرتبط با پارچه که جزو مهم ترین آنها در این منطقه به حساب می آید.

منطقه آوا:

آوا از مناطق گردشگری و تفریحی شیله است که در 30 کیلومتری آن قرار دارد. آوا یکی از مناطق پرجمعیت ساحلی در کرانه دریای سیاه است که بین دو رودخانه یشیلچای Yeşilçay (در شرق) و گوکسو Göksu (در غرب) قرار گرفته و جزو مقاصد تفریحی منطقه شیله به شمار می آید. نژادهای مختلفی در این منطقه تاریخی ساکن شدند از مردم ترکمن در دوران عثمانی تا یونانیان و ترک های یونانی همگی ساکن این منطقه بودند. آوا در کنار سواحل زیبا و آرام بخشش از مناظر طبیعی بسیار زیبای دیگری نیز برخوردار است. رودخانه گوکسو از مهم ترین و پر طرفدار ترین آنهاست. منبع درآمد مردم این منطقه از گردشگری، فروش زغال چوب (منبع اصلی زغال در استانبول)، کشت سبزیجات و میوه و بافتن پارچه های پنبه ای است. این پارچه های پنبه ای به شکلی هنرمندانه با دست بافته می شوند و نازک نیز هستند. می توانید برای سوغاتی آنها را خریداری کنید.

مسیر شیله و آوا:

از مرکز استانبول تا شیله حدود ۷۰ کیلومتر فاصله است و از شیله تا آوا حدود 30 کیلومتر که شما به راحتی می توانید با خودروی شخصی و در یک مسیر اتوبانی و راحت در بازه زمانی 40 دقیقه به شیله برسید. برای راحتی و سهولت بیشتر، بهتر است که خودرو کرایه کنید. با اجاره خودرو دیگر محدودیت های سفر جاده ای را ندارید و از زیبایی های جاده نیز می توانید لذت ببرید در ضمن امکانات حمل و نقل عمومی برای رسیدن به این منطقه محدود است. و رنت خودرو می تواند کمک کننده باشد.


 برای اطلاعات تور و رزرو آنلاین تور سواحل شیله و آوا از استانبول می توانید اینجا کلیک کنید.

منبع: تحریریه تفریح نت
ارسال نظر