موزه های استانبول

موزه های استانبول
ادمین
2 ماه پیش
116 بازدید
0 0
احتمالاً می دانستید که استانبول، شهر فرهنگ، موزه های زیادی دارد. درست است، آیا تا به حال با موزه های موضوعی، به عبارت دیگر، موزه های عجیب و غریب ملاقات کرده اید؟ به غیر از موزه‌های تاریخی و هنری، مکان‌هایی مفرح پیدا خواهید کرد که می‌توانید با فرزندانتان از آن‌ها دیدن کنید. بنابراین در این مقاله قصد داریم به سفری در دل تاریخ و هنر برویم و با معروف ترین موزه‌های استانبول آشنا شویم.

استانبول با قرن‌ها بقایای تاریخی که در میان خیابان‌های مدرن آن پراکنده شده است، و تعداد بیشتری از آن‌ها همچنان در حال کشف هستند، برای خود یک موزه است. اما این شهر همچنین دارای مجموعه‌های موزه‌های شگفت‌انگیز - از آثار باستانی و هنر مدرن، صنایع دستی قدیمی و جدید - در مؤسسات صمیمی و بزرگ است.

موزه تاریخ ایاصوفیه

موزه تاریخ و تجربه ایاصوفیه را کشف کنید و در دنیایی از شگفتی های معماری و فرهنگی غوطه ور شوید. این موزه فراتر از نمایشگاه‌های سنتی است و سفر شما را در میراث و تاریخ یکی از نمادین‌ترین مکان‌های دیدنی جهان ارتقا می‌دهد. با عبور از تالارهای موزه، مجذوب عظمت بی انتها معماری ایاصوفیه شوید.با فناوری پیشرفته و نمایشگرهای تعاملی خود، زندگی را در تاریخ می دمید و شما را به دنیای باستانی قسطنطنیه می برد و به شما این امکان را می دهد که زندگی را مانند آن زمان تجربه کنید.این تجربه برای تمام حواس شماست. همانطور که از راهروها و سالن‌های مختلف موزه عبور می‌کنید، فصل‌هایی از تاریخ که نام آن‌ها را نشنیده‌اید و چشم‌اندازهایی که هرگز نمی‌شناختید، با تجربه‌ای جذاب در مقابل چشمان شما آشکار می‌شوند و زمانمندی پیچیده‌ای را که در زیر لایه‌های تاریخ جاسازی شده و گاه گم شده‌اند، آشکار می‌کنند. . در اینجا احساس می کنید که می توانید تار و پود زمان را لمس کنید.

ایاصوفیه، یکی از شگفتی‌های معماری تاریخی که هنوز پابرجاست، با معماری، شکوه، وسعت و کارایی خود جایگاه مهمی در دنیای هنر دارد.

موزه تاریخ ایاصوفیه که در ساختمان دفتر نظارت خاقانی (اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر) آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است، تاریخ 1700 ساله ایاصوفیه را به نمایش گذاشته است.

در طبقه سوم موزه، دوران متعلق به امپراتوری روم و در طبقه دوم آن دوران امپراتوری عثمانی به تصویر کشیده شده است. در دو طبقه فوقانی نیز با استفاده از فناوری‌های صوتی و تصویری مدرن، تجربه جدیدی را کشف خواهید کرد. آثاری که بسیاری از آنها برای اولین بار در طبقه اول به نمایش گذاشته شده‌اند، در چهار بخش کلیسای جامع، مسجد، موزه و دوباره مسجد تقسیم‌بندی و تنظیم شده‌اند. از پنجره‌های بدون قاب طبقه همکف نیز آب انبار مربوط به دوره روم شرقی دیده می‌شود.

موزه تاریخ ایاصوفیه برای کسانی که می‌خواهند تاریخ غنی ایاصوفیه را از منظری کلی بشناسند، تجربه‌ای بی‌نظیر ارائه می‌دهد.



موزه باستان شناسی استانبول

آرکِئولوژی موزِسی (موزه‌های باستانشناسی استانبول) دارای بیست گالری پر از مصنوعات بشری از سرتاسر ترکیه و شرق است، که تاریخ 5،000 ساله خود را نشان می‌دهد و آثاری از تمدن‌های روم شرقی، امپراطوری عثمانی و تمدن‌های بسیاری را در آناتولی و مصر باستان به نمایش گذاشته است. ساختمان اصلی این موزه کشفیات عثمان حمید بِی، باستانشناس قرن نوزدهم را به نمایش گذاشته است، بویژه تابوت‌دان معروف قرن چهارمی اسکندر که در گورستان سلطنتی صیدون در لبنان کشف شد. موزه خاور نزدیک باستان مصنوعات بشری متعلق به مصر و بین‌النهرین را به نمایش گذاشته است، که شامل کتیبه باشکوه گاو نر متعلق به دروازه ایشتار در بابل می‌باشد.

این موزه‌ها توسط ساختمان‌ها و طبقاتی از همدیگر جدا شده‌اند که متشکل از موزه باستانشناسی (آرکیئولوژی موزِسی)، موزه شرق باستان (اِسکی شارک اِثرلِری موزِسی) و موزه غرفه کاشی‌کاری (چینیلی کوشک موزِسی) می‌باشند. این سه واحد اصلی مجزا در یک باغ واقع شده‌اند و مجموعه‌های قصری را در خود جای داده‌اند که در اواخر قرن نوزدهم توسط مدیر موزه، نقاش چیره دست ( "مربی لاک‌پشت" / موزه پرا) و باستان‌شناس عثمان حمدی بیگ تشکیل شده‌اند . موزه باستان شناسی استانبول، که اولین موزه معمولی است که در تاریخ امپراتوری عثمانی و در ترکیه ظاهر می شود، دارای حدود یک میلیون اثر باستانی از فرهنگ های مختلف است که از سرزمین های امپراتوری آورده شده است.



موزه موزائیک کاخ بزرگ

در میان بسیاری از جاذبه های تاریخی استانبول، موزه موزاییک کاخ بزرگ قسطنطنیه نه تنها به خاطر آثار شگفت انگیزی که از پایتخت سابق امپراتوری روم شرقی حفظ شده است، بلکه به دلیل محبوبیت بسیار کم در بین گردشگران متمایز است. این موزه که درست در کنار مسجد سلطان احمد، معروف به مسجد آبی قرار دارد، تنها تعداد کمی از گردشگران را جذب می کند که از طریق غرفه های سوغات بازار آراستا راه خود را پیدا می کنند.

موزه موزاییک یکی از معدود بقایای کاخ بزرگ امپراطوران روم شرقی است که به کاخ مقدس معروف است که فضای وسیعی را در منطقه جنوب شرقی شبه جزیره در بخش مرکزی قسطنطنیه در کنار دریای قسطنطنیه اشغال کرده است. مرمره و بسفر. این کاخ در زمان امپراتور کنستانتین ساخته شد که پایتخت امپراتوری روم را به شهر بیزانس منتقل کرد که به افتخار این فرمانروا به قسطنطنیه تغییر نام داد.

موزه موزائیک کاخ بزرگ در بازار آراستا قرار دارد و بخشی از مجموعه مسجد آبی است، بنابراین کارهای زیادی می‌شود در این محله انجام داد تا آن را به یک گردش روزانه عالی خانوادگی تبدیل نمود. موزائیک‌های این موزه به‌طرز باورنکردنی باشکوه هستند و اندازه مجموعه آنها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

این موزائیک‌های باستانی مساحتی برابر را 250 متر مربع را پوشانده‌اند، هرچند بقایای به نمایش گذاشته‌شده تنها بخش کوچکی از مساحت اصلی را در بر می‌گیرد. آثار هنری بزرگ، که با طراحی‌های موزائیکی ظریف کاملاً پوشانده شده‌اند، صحنه‌هایی نظیر یک شکارچی و ببر، یک بچه در حال غذا دادن به خر ، یک شیر در حال حمله به فیل و یک مارمولک که در حال خوردن یک عنقا را نشان می‌دهند.



موزه هنر اسلامی و ترکی

در سلطان احمد، نباید نگران تمام شدن اماکن تاریخی باشید که نتوانید خود را در آنها غرق کنید. در هیپودروم، که در مقابل مسجد آبی قرار دارد، موزه هنر اسلامی و ترکی قرار گرفته است، که آثار هنری، فرش، آثار سرامیکی، خوش‌نویسی‌ها، انواع قرآن و آثار عتیقه نادر دیگر مربوط به عصر عثمانی‌ها و سلجوقی‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند. این کاخ بازسازی‌شده، که توسط ابراهیم پاشا، وزیر ارشد سلطان سلیمان محتشم ساخته شد، قدمتش به اوایل دهه 1500 بازمی‌گردد. هرچند اکثر بخش‌ها احیا شده‌اند، بسیاری از دیوارهای فنداسیون این بنا به‌طرز معجزه‌آسایی هنوز سالم هستند. باغچه زیبای این کاخ مشهور همچنین دارای یک کافه است که در آن می‌توانید خود را غرق در زندگی اشرافی امپراطور عثمانی کنید.

بیش از 40،000 اثر در این مکان در معرض نمایش هستند. این مجموعه در قرن نوزدهم گردآوری شد و متشکل از اشیایی است که از دوران اسلامی خلافت اموی (661-750) تا دوران معاصر را در بر می‌گیرد.

این موزه بویژه به خاطر مجموعه فرش‌هایش مشهور است. این فرش‌ها متشکل از مجموعه‌ای از تکه‌فرش‌های سلجوقی تا فرش‌های ابریشمی کاخ هستند که دیوارهای تالار بزرگ کاخ را از کف تا سقف پوشانده‌اند.

هنگام گردش در موزه هنر اسلامی و ترکی، حتماً دَر تزئین‌شده قرن دوازدهمی مسجد اعظم سیزره را هم تماشا کنید.



موزه شکلات در استانبول

موزه شکلات پلیت که در مجاورت کارخانه شکلات سازی پلیت قرار دارد، با وجود موقعیت دورافتاده ، یکی از پربازدیدترین موزه های استانبول است. اگر در تعطیلات استانبول فرزندانی همراه خود دارید، حتما آنها را به این موزه دوست داشتنی ببرید! 

این موزه که در سال 2013 افتتاح شد، شما را به سفری می برد که با تاریخچه شکلات سازی آغاز می شود. صدها شیء ساخته شده از شکلات از جمله ایاصوفیه، برج گالاتا، برج دختر و حتی یک شهر شکلاتی را ببینید! همچنین یک کارگاه کوچک شکلات برای جوانان وجود دارد. تخمین زده می شود که بیش از سه تن شکلات در ساخت این موزه استفاده شده است. این موزه بی نظیر را که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مناسب است از دست ندهید! 

موزه مادام توسو استانبول

زمانی که وارد موزه مادام توسو استانبول می‌شوید، مجسمه‌هایی از جنس موم خواهید دید که شباهت بسیار زیادی به انسان‌ها دارند. این شباهت در برخی مجسمه‌ها به قدری زیاد است که بازدیدکنندگان می‌گویند تشخیص آن‌ها از افراد واقعی دشوار است.این موزه در حقیقت گنجینه آثار ارزشمند ماری گروشوتس استراسبورگ را در خود دارد که شعبه اصلی آن در لندن و شعبه دیگر آن در استانبول می‌باشد. این مجسمه‌های باظرافت شبیه به افراد مشهور دنیا مانند ورزشکاران، خوانندگان، بازیگران، هنرمندان و... ساخته شده‌اند. یکی از محبوب‌ترین و جالب توجه‌ترین آن‌ها مجسمه مولانا جلال الدین بلخی است که توصیه می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید.


کاخ توپ‌کاپی

کاخ توپکاپی یکی از بهترین اماکن در لیست مهمترین موزه استانبول است که با اسامی موزه عثمانی استانبول، قصر توپکاپی و کاخ توپ‌قاپی نیز شهرت دارد. این کاخ در حقیقت قصر و محل زندگی امپراطوران عثمانی بوده و امروزه چندین ساختمان، عمارت و باغ دارد. قدمت این موزه نیز به اواسط قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد و در گذشته محل اقامت شاهزادگان عثمانی، خانواده‌ی آن‌ها، اشراف‌زادگان و خدمه بوده است. در معماری کاخ توپکاپی از هنرهای باشکوه و اصیل اسلامی استفاده شده و جلوه‌ی بسیار زیبایی برای توریست‌ها دارد.

کاخ توپ‌کاپی، که در شبه‌جزیره استانبول قرار دارد و مناظر بی‌نظیری از شاخ طلایی استانبول، دریای مرمره و تنگه بسفر از آن قابل‌مشاهده است، روزگاری منزلگاه اعلای سلاطین عثمانی بود. این کاخ در قرن پانزدهم و به دستور سلطان محمد دوم پس از فتح قسطنطنیه ساخته شد. از قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم میلادی، این کاخ سنگ بنای امپراطوری عثمانی بوده است. قدرت امپراطوری از این کاخ به کاخ جدیدتر دولمه‌باغچه در ساحل منتقل شد.

کاخ توپ‌کاپی، مانند هر کاخ دیگری، در طول 400 سالی که سلاطین مختلفی بر آن حکومت می‌کردند چندین بار مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت، با این حال شکل معماری اصلی و تاریخی این کاخ اساساً دست‌نخورده باقی مانده است. با نزدیک شدن پایان عمر امپراطوری عثمانی در سال 1923، این کاخ در نهایت به یک موزه تبدیل شد. در اتاق‌های مختلف این کاخ، در خزانه و حرمسراهای سلطنتی، جوهره این امپراطوری هنوز قابل‌احساس است. اشیای مختلفی از زمان اوج شکوفایی امپراطوری عثمانی امروزه این موزه را مزین ساخته‌اند، از تذهیب‌ها و ادوات نظامی باستانی گرفته تا الماس‌ها و اشیای مینیاتوری تزئینی و مهمتر از همه اشیای مقدس شامل ردای پیامبر اعظم (ص).

یکی از مهمترین مشارکت‌های این کاخ سبک آشپزی بود، نقطه اوج سبک آشپزی عثمانی در زمینه سازماندهی، بهبود ذائقه و فرهنگ غذا چیزی است که هر دوست‌دار غذایی آن را تحسین می‌کند.هنگام بازدید از آشپزخانه‌ها، حس واقعی میزان و عظمت علاقه سلطان به غذا را احساس می‌کنید. در طول قرون متمادی، هزاران سرآشپز، کارگر و کارآموزان حوزه‌های مختلف در هنر آشپزی در این آشپزخانه‌ها زندگی و کار کرده‌اند، که اغلب عطر و بو و ذائقه‌هایی را در غذا بوجود آورده‌اند که امروزه ما قدردان آنها هستیم و امسال آن را جشن می‌گیریم، شگفتی آشپزی سلطنتی که از میان این دیوارهای ساده برای ما به ارمغان آورده شده است.

باغچه‌های کاخ توپ‌کاپی کل محوطه این بنای تاریخی را از حیاط اول تا چهارم در بر گرفته‌اند. این باغچه‌ها دارای چندین کیوسک و پاویون هستند که قدمت آنها به قرن پانزدهم برمی‌گردد. منظره این باغچه‌ها دارای سبک معماری شهری کلاسیک شهر است. همانطور که بازدیدکنندگان از یک نقطه دیدنی در کاخ به نقطه‌ای دیگر می‌روند، می‌توانند از زیبایی منظره سرسبز و انبوه گلها لذت ببرند.

هرچند حرم بخشی از مجموعه بزرگ کاخ توپ‌کاپی را تشکیل می‌دهد، با این حال این نقطه قلمروی انحصاری خانواده سلطنتی، معشوقه‌های سلطان و محافظین آنها به شمار می‌آمد. حرم به منظور پاسخ به نیازهای خانواده سلطنتی به‌صورت مدام توسعه پیدا می‌کرد و بازسازی می‌شد و این امر باعث خلق منظره‌ای از زیبایی اغواکننده و افسون معماری می‌شده است. حرم، در شکل فعلی خود، تلفیقی است از سبک‌های معماری مختلف، مجموعه‌ای عظیم متشکل از اتاق‌های بی‌شمار، یک بیمارستان، مساجد و حمام‌ها، که همگی در اطراف یک حیاط باشکوه گرد آمده‌اند.


کاخ دلمه‌باغچه، از موزه های دیدنی استانبول

کاخ دلمه باغچه (کاخ دولما باغچه، Dolmabahçe Palace) یکی از مهم‌ترین موزه‌های استانبول است که در بخش اروپایی تنگه بسفر قرار دارد. قصر دلما باغچه به دستور سلطان عبدالمجید یکم ساخته شده و امروزه مساحت آن به ۱۱۰ هزار متر مربع می‌رسد. زمانی که وارد این کاخ مجلل می‌شوید با 3 بخش رو به رو خواهید شد که شامل مابینی همایون (بخش اداری، Selamlik) ، سالن تشریفات و حرم همایونی می‌شوند. گشت و گذار در هرکدام از این بخش‌ها خالی از لطف نبوده و شما را غرق در زیبایی خود خواهد کرد.



منبع: تفریح نت
ارسال نظر