پارک های استانبول

پارک های استانبول
ادمین
2 ماه پیش
150 بازدید
0 0
استانبول بیشتر به دلیل موقعیت استراتژیک، پل هایی که آسیا و اروپا را گرد هم می آورد ، مساجد ، لاله ها ، مرغان دریایی و البته نان شیرینی/چای ترکی اش معروف است . با این حال، این شهر باستانی که سالانه میلیون ها نفر را الهام می بخشد و هنوز هم الهام می گیرد، پارک های باشکوهی نیز دارد که شما را دوباره عاشق آن می کند! اگر می خواهید قسمت سبز این شهر زیبا را کشف کنید، کوله های پیک نیک خود را ببندید و بیایید در آن شیرجه بزنیم!

اگر تا به حال برای چند روز به استانبول رفته باشید ، متوجه خواهید شد که بسیار شلوغ و پر سر و صدا است، و البته یکی از پرترافیک ترین شهر های جهان.

شما واقعاً نمی توانید بدون اینکه مجبور باشید هر پنج ثانیه یک بار از مسیر دیگران خارج شوید راه بروید.برای چنین کلانشهر وسیعی که تعداد زیادی از مردم در آنجا زندگی می کنند و از آن بازدید می کنند، ممکن است از اینکه متوجه شوید که نقاط سبز و طبیعی زیبایی در آن  نیز وجود دارد، شوکه شوید.برخی حتی درست در قلب پربازدیدترین نقاط شهر قرار دارند و مکانی ایده آل را برای رفتن به شما در مواقعی که نیاز به فرار از شلوغی و نفس کشیدن برای یک ثانیه دارید، فراهم می کنند.


این فضاهای سبز در دو طرف تنگه بسفر واقع شده اند ، بنابراین در واقع برخی در اروپا و برخی در آسیا هستند. اما نکته جالب در مورد استانبول این است: شما می توانید در عرض چند دقیقه در هر دو قاره باشید.


پارک امیرگان(Emirgan Park)

پارک امیرگان در ساریر پارکی زیباست که ریشه‌های آن به دوران امپراطوری روم شرقی برمی‌گردد. آنچه که این پارک را که پوشش گیاهی و حیات جانوری غنی دارد، به یک جاذبه گردشگری محبوب تبدیل کرده است مسیرهای پیاده‌روی تمیز، قسمت‌های ویژه پیک‌نیک و مناظر زیبای آن است. این پارک دارای یک برکه و سه عمارت قدیمی به نام‌های «عمارت زرد»، «عمارت سفید» و «عمارت صورتی» است. از این عمارت‌ها برای کارهای خصوصی و همچنین به عنوان کافه‌تریا و رستوران استفاده می‌شود. پارک امیرگان تعادلی عالی بین طبیعت و تاریخ برقرار کرده است که مکانی باارزش برای بازدید کردن می‌باشد.

رفتن به پارک امیرگان بویژه در فصل بهار ارزشمند است، چراکه این پارک یکی از اصلی‌ترین مکان‌های برگزاری جشنواره گل لاله استانبول است و گل‌های رنگارنگ لاله باغ‌های رسمی آن در مرکز پارک در ماه آوریل شروع به شکوفه دادن می‌کنند.



پارک گلخانه (Gülhane Park)

پارک گلخانه روزگاری باغچه بیرونی کاخ توپ‌کاپی و تنها حیات سلطنتی بود. امروزه این پارک به یک پارک شهری محبوب و شلوغ تبدیل شده است و مکانی است ایده‌آل برای پیک‌نیکی لذت‌بخش در آخرهفته. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های عمومی در استانبول به شمار می‌رود.

نام گولحانه (خانه رُزها) نامی است که تصادفی انتخاب نشده است، چراکه در فصل بهار و تابستان، 80،000 شاخه رُز در این پارک شکوفه می‌دهند و هزاران گل لاله باغچه‌ها را می‌آرایند. در زمستان، این پارک با گلهای فراموشم نکن پر می‌شود.همه فکر می‌کنند که گل‌های لاله از هلند می‌آیند. اما در واقعیت، گل‌های لاله از گیاهان بومی ترکیه هستند. این گلها در قرن شانزدهم به اروپا آورده شدند و خیلی زود میان مردم محبوب شدند. در حقیقت، بسیاری از گونه‌های کشت‌شده بسیار قبل‌تر از اینکه وارد باغچه‌های اروپا شوند، در ترکیه پرورش داده شده بودند.گل‌های لاله در آثار هنری، زندگی روزمره و فولک‌لور به سبکی مهم از زندگی تبدیل شده‌اند. نماد گل لاله همه جای ترکیه دیده می‌شود از شکل استکان‌های چای ترک گرفته تا الهام‌گیری از آنها در طراحی برج کنترل فرودگاه بزرگ استانبول (IGA).همچنین طیف وسیعی از رنگ‌های متنوع برای انتخاب وجود دارد. یکی نژاد خاص از این گل بومی مانیسا است که آنمون نام دارد.هر ساله در ماه آوریل، «جشنواره گل لاله» در استانبول برگزار می‌شود.

از نوشیدن چای در فضای باز لذت ببرید،از the Set Üstü Çay Bahçesi که در حاشیه شمال شرقی پارک قرار گرفته است، می‌توانید از تماشای منظره‌ای وسیع و باشکوه از شاخ طلایی استانبول و دریای مرمره لذت ببرید.این اتاق چای باکلاس روی یک تراس چوبی قرار دارد و مناظر خیره‌کننده‌ای از تنگه بسفر را می‌توان از آن تماشا کرد. حین نشستن روی مبل‌های لوکس سفید که روی چمن‌های سرسبز قرار دارند، می‌توانید از منظره کشتی‌های مسافری لذت ببرید که در حال عبور از بخش آسیایی استانبول به بخش اروپایی آن هستند. از شبه‌جزیره‌ای که در آن نشسته‌اید، می‌توانید نقطه طلاقی شاخ طلایی استانبول و تنگه بسفر را نظاره کنید. از نوشیدن قهوه تیره و چای ترک خوش‌رایحه لذت ببرید و منظره سرزمین‌های اروپایی استانبول را تماشا کنید و البته فراموش نکنید برای تماشای طلوع باشکوه آفتاب، صبح زود به اینجا بیایید.



فنرباغچه (Fenerbahçe Park)

پارک فنرباغچه در کنار دریا و واحه‌ای سرسبز از صلح و آرامش است، که از هیاهوی بخش آناتولی شهر دور است. این پارک عمومی مکانی فوق‌العاده برای استراحت کردن و لذت بردن از هوای تازه و همچنین تحسین مناظر جزایر پرنس، شبه‌جزیره تاریخی، بخش ورودی هالیچ و آبهای سوسوکننده دریای مرمره است. این پارک مکان ملاقات محبوبی است برای افراد محلی که به قصد قدم زدن، دویدن یا فقط استراحت کردن در فضایی سرسبز به آن می‌آیند. مجموعه‌ای از مسیرهای ساحلی از این پارک رد شده‌اند و در چند نقطه میز و نیم‌کت پیک‌نیک رو به دریا در آن نصب شده است.

ساحل آبی واقعی زیبایی که در نزدیکی آن وجود دارد مکانی محبوب برای لذت بردن از گذراندن روز در بیرون از خانه است. غروب آفتاب وسوسه‌کننده و فضای زنده آن ساحل آبی واقعی را به یکی از سواحل محبوب در منطقه جنوبی استانبول تبدیل کرده است. درحالیکه روی تخت استخری خود دراز کشیده‌اید و در حال استراحت کردن هستید، قایق‌های کالامیش مارینا را تماشا کنید که در دوردست‌ها در حال حرکت به سمت غروب آفتاب هستند.



پارک ماچکا دموکراسی (Maçka Demokrasi Park)

یکی از محبوب‌ترین پارک‌های نزدیک به منطقه نیشانتاشی، پارک ماچکا دموکراسی است و همیشه پر است از خانواده‌هایی که به پیک‌نیک آمده‌اند، سگ گردان‌ها، افرادی که در یک آخرهفته آفتابی برای گردش یا دویدن آمده‌اند. این پارک فضای سبز خوشایندی در مرکز شهر است و هنوز دارای مناطقی از درختان انبوه نظیر درختان نمدار، شاه‌بلوط، بلوط، چنار، زبان گنجشک، توسکا و گردو می‌باشد.

مسیرهایی که از پارک رد می‌شوند به زمین‌های بازی کودکان، باغ‌های قدیمی و چمن‌های مخصوص پیک‌نیک و برکه‌ها ختم می‌شوند. همچنین بخش‌هایی با تجهیزات فیتنس وجود دارد، که یکی از ویژگی‌های رایج بسیاری از پارک‌های ترکیه است.

اگر می‌خواهید یک منظره هوایی از پارک داشته باشید، می‌توانید سوار تله‌کابین شوید که در مسیر غرب-شرق در مرکز پارک حرکت می‌کند. پایین‌ترین نقطه در پارک ماچکا بخش شمال غربی کاخ دولمه‌باغچه است که می‌تواند با بازدید از این کاخ ترکیب شود.



پارک شهری آتاتورک (Atatürk Urban Park)

پارک شهری آتاتورک که بیشتر تحت عنوان «آتاتورک کِنت اورمانی» در حاجی‌عثمان شناخته می‌شود، مساحتی برابر با 1،000 هکتار را در بر می‌گیرد و دارای سه برکه و مسیر پیاده‌روی است. پس از بازطراحی این جنگل سبز، یک کافه‌تریا، یک زمین ورزشی، یک زمین بازی کودکان، یک منطقه کشاورزی شهری، یک محوطه نمایشگاه و یک بخش تماشا مناظر به آن افزوده شد. اینجا همچنین مکانی عالی برای مشتاقان پیاده‌روی است، اینجا بازدیدکنندگان می‌توانند از بین مسیر چیت‌کوشو (1.8 کیلومتر)، مسیر آب (2.8 کیلومتر مسیر چرخشی) و مسیر جنگل (3 کیلومتر) انتخاب کنند.

پس از دهه‌ها کاشت مجدد درختان، اکنون بیش از ده گونه درخت در این جنگل وجود دارند، که باعث غنای محیط زیست آن برای تماشاکنندگان پرندگان شده است و آن را به محلی شاد برای کودکان برای گردش در طبیعت تبدیل کرده است. رایج‌ترین گونه‌های پرندگان در این جنگل شامل سینه‌سرخ، الیکایی، توکای سیاه و بلبل می‌شود. درحالیکه پارک‌های دیگر در استانبول به‌طور متوسط دارای 15 گونه پرنده هستند، پارک شهری آتاتورک تا 30 گونه پرنده در خود دارد. در برکه‌ها همچنین ممکن است چشمتان به مرغ‌های ماهیخوار، مرغابی سرسبز، انواع مرغابی و حواصیل خاکستری بیوفتد که در برکه‌ها در کف درّه زندگی می‌کنند. هرچند طوطی‌ها یکجا نمی‌نشینند، با این حال دیدن آنها در درختستان‌ها خالی از لطف نخواهد بود.



پارک یلدز (Yıldız Park)

پارک یلدز تنوعی خوشایند از زندگی سریع شهر اطراف آن است. این پارک آرامش‌بخش و آرام در وسط استانبول دارای چند دریاچه، عمارت، باغ سبز و مناظر خیره‌کننده است. این پارک که در ابتدا بخشی از کاخ یلدز بود، از آن زمان به بعد مستقل شده است. همچنین یک کارخانه تولید ظروف چینی نیز در این مکان وجود دارد که امروزه نیز در حال کار است و نباید آن را از دست داد.

برخی از مناطق کوچک این پارک همچنان دارای پوشش جنگلی انبوهی هستند که در آنها درختان بلوط، کاج، سرخدار و زبان گنجشک وجود دارد که شاخ و برگ خود را روی مسیرهای پیاده‌روی پرپیچ‌وخم سربالایی و سرپایینی انداخته‌اند که از پارک رد شده و به سمت دریاچه‌ها می‌روند. امکانات این پارک برای خانواده‌ها عالی است، چراکه چند زمین بازی برای کودکان در آن وجود دارد. یک مسیر دوی اختصاصی نیز برای دوندگان وجود دارد.پارک یلدز تا پایین تپه تا کاخ چراغان امتداد دارد، منظره وسیعی از تنگه بسفر دارد و به عنوان یکی از بزرگترین فضاهای سبز شهر در آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود.





منبع: تفریح نت
ارسال نظر